Teraz jest 21 lis 2024, o 17:48

napedMotocyklowy.pl napedMotocyklowy.pl





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 263 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 24 sty 2010, o 14:50 
Offline
kursant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 19:15
Posty: 145
Lokalizacja: Poznań
Sprzęt: R1
Imie: Jarek
PiciuR1 napisał(a):
ja co 6tys na tym lepiej nie oszczędzac...

to prawda, że nie warto oszczędzać, ale z drugiej strony po co przepłacać skoro fabryka wymaga tylko co 10 000 to można byłoby się przestawić, może oleje są teraz lepsze niż kilka lat temu :roll:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=M1IZObuZ1iU


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 24 sty 2010, o 18:29 
Offline
pochłaniacz winkli
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2010, o 20:54
Posty: 622
Lokalizacja: Wrzesnia,WLKP
Sprzęt: YZF R1 Rn09
Imie: Piotr
możliwe choć z drugiej strony robić 18tys to sa dwie zmiany co 10tys albo 3 co 6tys oszczedza sie 150zł... ale nie mówię ze to koniecznosc po prostu ja tak robie...

_________________
Lewy pas i gaz, przednie koło w górze nie daj się wyprzedzić furze:)))


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 24 sty 2010, o 20:50 
Ja leję Castrola 10w50 Power Racing. Jak kupiłem była na świeżo zalanym Motulu 300V. Po trochę ponad 5tys. km zalałem Castrola. Miałem świeżą bańkę, bo nie zdążyłem wymienić w poprzednim sprzęcie. I jestem ze zmiany zadowolony, bo odczuwalnie skrzynia zaczęła lepiej chodzić. Biegi jak wcześniej waliły, tak na Castrolu lekko wchodzą i tylko klikają jak bozia przykazała.
A co do częstości zmian to te 6000km wydaje się rozsądne. Widzę to chociażby właśnie po pracy skrzyni po każdej zmianie. Nie jest to wprawdzie taka różnica jak po zmianie z Motula na Castrola, ale delikatnie da się wyczuć. Przebieg już się zbliża do 40kkm, a oleju bierze śladowe ilości :)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 28 sty 2010, o 21:00 
Offline
świeżak

Dołączył(a): 26 sty 2010, o 10:07
Posty: 20
Lokalizacja: Czchów/Brzesko
Sprzęt: R1
Imie: Łukasz
Ja również leje castrola power racing 10W 50 i jestem w pelni zadowolony :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 28 sty 2010, o 23:12 
Trimix napisał(a):
Motul 300V 10w40 tak jak mówi instrukcja , a ja po fabryce nie poprawiam :lol:


W instrukcji jest mowa jedynie o Yamalube, nie widziałem tam nigdzie nazwy Motul.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 29 sty 2010, o 00:30 
tomor1 napisał(a):
Gabryielu dlaczego zmieniasz na Yamalube?


Tomo Yamaha odchodzi od Castrola gdyż mają swój produkt po krótkiej rozmowie z moim zaufanym mechanikiem przekonał mnie że śmiało można lać że różnicy nie poczuje że Yamalube to bardzo dobre oleje że nie jest to shit. oczywiście mogę lać Castrola żaden problem ale przeskoczy na Yamalube chcę mieć namacalny dowód bo nie mam z tym olejem doświadczenia... ;)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 29 sty 2010, o 19:38 
Ja latam na MOTUL 300V....
polecam artykuł: www.dynotech.pl tam kliknąc na dział technika a nastepnie na oleje...


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 29 sty 2010, o 23:02 
Trimix napisał(a):
numberuno napisał(a):
Trimix napisał(a):
Motul 300V 10w40 tak jak mówi instrukcja , a ja po fabryce nie poprawiam :lol:


W instrukcji jest mowa jedynie o Yamalube, nie widziałem tam nigdzie nazwy Motul.


Jak byś był tak dociekliwy - pewnie odrazu byś zauważył iż głównie mi chodziło o parametry oleju , a przy okazji podałem markę na której latam i mój serwis też tylko to leje :lol:

Ps. Dla ciekawskich w szwajcarii w serwisach i salonach Yamahy leją Motula :twisted:



10w40 od 10w50 różni się tylko tym, że ten drugi ma większą odporność na wysokie temperatury. Poza tym wszystkie wymagane parametry są w 100% spełnione


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 30 sty 2010, o 10:07 
Offline
świeżak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 sty 2010, o 10:03
Posty: 44
Lokalizacja: Warszawa
Sprzęt: RN10
Imie: Marcin
Motul 5100

_________________
Wsiadając na motor,myśl o rodzinie


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Jaki olej?
PostNapisane: 30 sty 2010, o 12:00 
Cytuje artykuł Damiana Sapinskiego zródło www.dyntech.pl

OLEJE

Oleje stanowią niewielka część całości produktów naftowych (poniżej 2% w stosunku do ropy poddanej przeróbce), ale odgrywają bardzo ważną rolę w wielu dziedzinach przemysłu, w transporcie czy usługach. W odniesieniu do całości olejów używanych w świecie ponad 50% stanowią oleje silnikowe.
Odpowiednia jakość oleju silnikowego jest niezbędnym warunkiem sprawnej i długotrwałej pracy silnika spalinowego. Olej wpływa również w dużym stopniu na hałaśliwość silnika, emisję toksycznych składników spalin i zużycie paliwa.
Wybór najlepszego oleju silnikowego to temat często powracający w dyskusjach niezależnie czy mowa jest o motocyklach czy samochodach. Artykuł ten nie ma na celu reklamowania określonych produktów jedynie ma pomóc w wyborze odpowiedniego rodzaju oleju.
Producenci olejów udostępniają informacje na temat swoich produktów zwane „typowymi właściwościami”. Są to uśrednione dane zawierające typowe właściwości fizyczne i niektóre z właściwości chemicznych. Dane te można bez problemu uzyskać od importera wybranego produktu i porównać z innymi.

Spójrzmy teraz na sześć najważniejszych dla użytkownika i łatwo dostępnych parametrów dotyczących olejów – lepkość, współczynnik lepkości, temperatura zapłonu, temperatura płynięcia, zawartość popiołu siarczanowego i zawartość cynku.

LEPKOŚĆ

Lepkość najogólniej definiowana jako miara tarcia wewnętrznego cieczy głównie kojarzy nam się z „płynnością” oleju. Generalnie oleje gęstsze mają większą lepkość od olejów rzadszych. Lepkość jest najważniejszym parametrem dla układu smarowania silnika. Olej o zbyt niskiej lepkości jest mniej odporny na zerwanie filmu olejowego /cienka otoczka oleju, która nie spływa/ w wysokich temperaturach. Olej o lepkości zbyt wysokiej w niskiej temperaturze może nie docierać do wszystkich elementów smarowanych, a jego film olejowy łatwo zrywa się przy wysokich prędkościach obrotowych.
Miarą tendencji do zmian lepkości oleju wraz ze zmiana temperatury jest...


WSPÓŁCZYNNIK LEPKOŚCI

Współczynnik lepkości wylicza się z lepkości oleju wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40° C i 100o C. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym zmiana lepkości wraz ze zmianą temperatury jest mniejsza. Lepkość oleju w temperaturze 100o C jest podstawą klasyfikacji lepkościowej olejów silnikowych opracowanej przez Society of Automotive Engineers. Aktualna klasyfikacja lepkościowa SAE wyróżnia sześć klas olejów zimowych: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W oraz pięć klas olejów letnich: 20, 30, 40, 50, 60
Klasyfikacja ta jest rozpowszechniona na całym świecie i stanowi jedno z podstawowych kryteriów stosowanych przy ocenie oleju. Z bardzo dużym przybliżeniem stwierdzić można, iż lepkość oleju w 100o C odpowiada średniej lepkości oleju w trakcie normalnej eksploatacji silnika.
Drugim elementem wspomnianej wyżej klasyfikacji lepkościowej olejów silnikowych SAE jest lepkość oleju w ujemnych temperaturach. Umownie przyjęto jako graniczną wartość temperaturę, w której olej osiąga lepkość 3500 cP /miara lepkości dynamicznej/. Praktycznie jest to najniższa temperatura, przy której nie ma problemów z uruchomieniem silnika (stosując olej odpowiedniej klasy lepkościowej).
Przykładowo:
Oleje klasy SAE 10W/X osiągają lepkość 3500 cP w temp. -20' C, co znaczy, iż do tej temperatury nie powinny wystąpić kłopoty rozruchowe silnika wywołane olejem.
Oleje klasy SAE 15W/X osiągają lepkość 3500 cP w temp. -15 C. Im niższa jest temperatura, w której olej osiąga tę lepkość, tym olej może być stosowany w "ostrzejszym" klimacie.


Oleje wielosezonowe uzyskiwane są przez dodanie polimerów do lekkiej bazy /5W, 10W, 20W/ co zabezpiecza olej przed rozrzedzeniem wraz ze wzrostem temperatury. W niskiej temperaturze polimery związane są ze sobą ściśle pozwalając zachować płynność oleju zgodną z wybraną bazą. Wraz ze wzrostem temperatury polimery „rozwijają” się w długie łańcuchy uniemożliwiając rozrzedzenie oleju w stopniu w jakim rozrzedził by się bez ich zawartości. W uproszczeniu olej 20W-50 to olej 20, który nie rozrzedzi się bardziej niż olej 50 w temperaturze 100 stopni C. Wbrew powszechnym opiniom i reklamom należy używać olejów o najwęższym zakresie ponieważ część polimerów w trakcie eksploatacji ulega zerwaniu lub spaleniu tworząc osady i szlamy powodujące wiele problemów. Uwaga ta dotyczy w zasadzie olejów mineralnych i półsyntetycznych, ponieważ zawartość polimerów w olejach syntetycznych jest dużo mniejsza.\



TEMPERATURA ZAPŁONU

Temperatura zapłonu jest to najniższa temperatura, przy której w ściśle określonych warunkach następuje zapalenie par oleju od zewnętrznego źródła ognia. Im niższa temperatura zapłonu oleju tym większa jest jego tendencja do odparowywania przy wyższych temperaturach i spalania się na gorących ściankach cylindra i tłoka. Temperaturę zapłonu można uznać za wskaźnik jakości zastosowanej bazy oleju. Im wyższa temperatura zapłonu tym lepiej. Wartość 205 °C to minimum zabezpieczające przed wysokim zużyciem oleju. Mniejsza lotność olejów wykonanych na bazach syntetycznych powoduje także ich zmniejszone zużycie.


TEMPERATURA PŁYNIĘCIA

Jest to najniższa temperatura, w której olej znajduje się na granicy utraty płynności, pozostając nadal cieczą. Niektórzy producenci podają graniczną temperaturę pompowalności – jest to temperatura przy której olej w układzie potrafi zapewnić odpowiednie ciśnienie. Wielu producentów nie podaje tego parametru ale wygląda na to, że temperatura pompowalności zazwyczaj jest wyższa od temperatury płynięcia o około 7 stopni C. Parametr ten jest szczególnie ważny w zimie lecz jego ścisła zależność od zastosowanej bazy pomaga nam zobrazować jakość produktu.
Olej mineralny o klasie lepkości 15W/40 w temperaturze +200C potrzebuje około 3 sekund, aby nasmarować najodleglejszą dźwigienkę zaworową. W warunkach zimowych natomiast, przy temperaturze –200C, potrzeba aż 13 sekund, aby nasmarować najdalszy element w silniku. W takiej samej niskiej temperaturze oleje wykonane na bazach syntetycznych potrzebują tylko połowy tego czasu, aby nasmarować cały silnik.

ZAWARTOŚĆ POPIOŁU

Ten wyrażony w procentach parametr pokazuje ile cząsteczek stałych pozostaje po spaleniu oleju. Wysoki procent spopielenia powoduje powstawanie osadów znacznie skracających żywotność prowadnic zaworowych, zaworów i innych elementów silnika. Niska wartość tego parametru to zaleta, której należy szukać.

ZAWARTOŚĆ CYNKU

A dokładniej ditiofosforanów cynku. Zawartość także podawana w procentach określa ilość tego doskonałego dodatku zabezpieczającego przed zużyciem silnika. Jego działanie dotyczy rzadkich sytuacji gdy następuje kontakt metalu z metalem czyli podczas uruchamiania, zerwania filmu olejowego z powodu wysokich obrotów, bardzo wysokiej temperatury /silniki chłodzone powietrzem/ lub ekstremalnych obciążeń /np. turbo, nitro/. Zawartość 0.11% jest wystarczająca w normalnej eksploatacji. Najnowsza klasyfikacja jakościowa API SJ zmniejszyła dopuszczalną zawartość cynku o połowę z powodu jego negatywnego wpływu na katalizatory, także jeżeli szukamy szczególnego zabezpieczenia naszego silnika – szukajmy wśród klasyfikacji SG i SH. W silnikach spalających ponadnormatywne ilości oleju można zauważyć negatywny wpływ dużej zawartości cynku na świece zapłonowe.




Stały rozwój konstrukcji silników wiąże się ze wzrostem ich wysilenia. Obecne tendencje do konstruowania jednostek o mniejszych rozmiarach powodują, że współczesne silniki są narażone na większe obciążenia cieplne i mechaniczne. Warunki pracy sprawiają, że do wytworzenia współczesnych silników i ich elementów używa się materiałów o zwiększonych wymaganiach eksploatacyjnych. Te same warunki determinują zapotrzebowanie na oleje o coraz lepszych właściwościach.
Stosowane do tej pory w motoryzacji oleje mineralne, tzn. oleje oparte na bazach pochodzących z przeróbki ropy naftowej, osiągnęły kres możliwości technicznych i nie są w stanie spełnić dużych wymagań stawianych im przez silniki spalinowe. Wymaganiom takim mogą sprostać praktycznie tylko oleje syntetyczne, czyli oleje wykonane na bazie syntetycznej, powstałej w wyniku procesów chemicznych z surowców różnego pochodzenia; najczęściej są to polialfaolefiny i estry.
Bazowe oleje syntetyczne oferują znacznie lepsze właściwości smarne od olejów na bazie mineralnej dzięki wyjątkowym zdolnościom przeciwutleniającym przy wysokich temperaturach, wyjątkowo mocnemu filmowi olejowemu, niewielkiej tendencji do tworzenia osadów i szlamów, bazie o stabilnej lepkości i dobrej płynności przy niskich temperaturach. Zalecany przez producentów czasokres wymiany przewidziany dla użytkowania w normalnych warunkach /zalecana temperatura silnika, prędkości podróżne, niskie zapylenie otoczenia/ wynosi zazwyczaj około 10tys. km. Nie dotyczy to jednak przebiegów w warunkach miejskich, wysokiej temperaturze i przy dużych obciążeniach. W takiej eksploatacji trwałość olejów na bazie mineralnej /mineralne i półsyntetyki/ zmniejsza się co najmniej dwukrotnie. Syntetyki dzięki swojej znacznej przewadze zapewniającej utrzymanie wymaganych właściwości /min. odporności na starzenie i oddziaływanie tlenu/ przez 2-3 krotnie dłuższy /od minerałów/ okres eksploatacji nie wymagają takiego zwiększenia częstotliwości wymian. Nie reagują one z produktami spalania paliwa do tego stopnia jak zwykły soczek z dinozaurów, a to rekompensuje użytkownikowi ich wyższą cenę.

Parę uwag:
Każdy z syntetyków opartych na bazie estrowej /Motul, Mobil 1, Amsoil/ oferuje zalety na których Castrol opiera swoją kampanię reklamową Magnatec`a. Zwiększone zdolności przylegania do powierzchni metalowych na skutek polaryzacji cząsteczek są naturalne dla bazy estrowej i nie są wyjątkowe dla składu oleju Castrol.
Nie powinno się stosować dodatków do olejów. Producenci olejów zawierają w swoich produktach odpowiednie ilości dodatków, a niektóre z nich współdziałają w odpowiednich proporcjach aby zwiększyć ich efektywność. Dodawanie czegoś na własną rękę może zakłócić tą równowagę i pogorszyć właściwości oleju.
Bazy syntetyczne mają niższy współczynnik tarcia w porównaniu z olejami mineralnymi, co powoduje zwiększenie mocy silnika i poprawę takich parametrów, jak przyśpieszenie pojazdu i zmniejszenie do ok. 5% zużycia paliwa.
Badania laboratoryjne dowiodły, że zastosowanie półsyntetycznego oleju zmniejsza jego zużycie w silniku o 14%, a oleju syntetycznego nawet o 40%.
Oleje mineralne i syntetyczne można mieszać. Dawno temu /lata 70-te/, pierwotne syntetyki zawierały glikol, który powodował totalną inkompatybilność z innymi olejami – powodował zżelowanie w przypadku wymieszania ze standardowym olejem. Od wielu lat glikol nie jest stosowany, a syntetyki produkowane są na bazach polialfaolefinowych i estrowych. Są one bez wątpienia mieszalne z olejami konwencjonalnymi a na rynku znajdują się produkty, które de-facto są mieszankami olejów syntetycznych z mineralnymi. Najlepiej jednak jest mieszać oleje o tej samej klasyfikacji jakościowej – zapewnia to kompatybilność dodatków, a tym samym zachowanie ich efektywności
Inne badania wykazały następujące korzyści stosowania olejów syntetycznych w stosunku do olejów mineralnych:
około1,5-krotne zmniejszenie oporów tarcia smarowanych elementów,
obniżenie zużycia paliwa (o 3-4%) i około 50% zużycia oleju w silniku,
około dwukrotne zmniejszenie zużycia smarowanych elementów silnika, w tym również krzywek wałka rozrządu,

-polepszenie czystości elementów silnika,
-wydłużenie czasu pracy oleju do wymiany


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 263 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group sem pozycjonowanie seo
Linki partnerskie:
gsx-r forum Motul 5100 Zestawy napędowe zestaw napędowy opony motocyklowe Zębatki sunstar


Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO
Strefa czasowa: UTC + 1