Małe porównanie olejów
BEL-RAY : EXS FULL SYNTHETIC ESTER 4T / SAE 10W50 /JASO MA2/API SM (ok 250zl)
BEL-RAY : EXS FULL SYNTHETIC ESTER 4T / SAE 10W40 /JASO MA2/API SM (ok 195zl)
REPSOL: MOTO RACING 4T / SAE 10W50 / JASO MA2 / API SJ (ok220zl)
Castrol: Power 1 Racing 4T/SAE 10W50 /JASO MA/ API SJ(ok 140zl)
Yamalube: Full syntetyk 4-FS / SAE 10W40 / JASO MA / API SG (ok 185zl)
Motul: 7100 full syntetyk / SAE 10w40 / JASOMA2 /[/color] API SG/SH/SJ/SL (ok 170zl)
Z tego wynika że
1) Bel- Ray
2) Motul
3) Repsol
SAE - klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych. Określa ona lepkość oleju zarówno w niskich, jak i w wysokich temperaturach otoczenia. Powszechnie stosowane są oleje wielosezonowe. Zapewniają one odpowiednią lepkość oleju zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich.
Zimowe klasy lepkości SAE:
0W, 5W, 10W, 15W.
Letnie klasy lepkości SAE:
20, 30, 40, 50, 60.
(im mniejsza wartość tym niższa lepkość).
W naszej strefie klimatycznej zaleca się stosowanie olejów o następujących klasach lepkości:
syntetyczne 5W-40
półsyntetyczne 10W-40
mineralne 15W-40
Klasyfikacja API dzieli oleje silnikowe na dwie grupy:
S - obejmującą oleje do silników o zapłonie iskrowym (benzynowych)
C - obejmującą oleje do silników o zapłonie samoczynnym (Diesla).
W obydwu tych grupach poszczególne klasy jakości olejów oznaczono kolejnymi literami alfabetu poczynając od A.
W grupie olejów do silników o zapłonie iskrowym odnoszono początkowo poszczególne klasy jakości do wzrostu wymagań stawianych przez silniki w miarę rozwoju ich konstrukcji i tak:
klasa SA - obejmuje oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających przeznaczone do najstarszych typów silników;
klasa SB - oleje do silników o konstrukcji sprzed 1958 r.,
klasa SC - oleje do silników konstruowanych z początkiem lat 60 - tych,
klasa SD - oleje do silników konstruowanych z końcem lat 60 - tych i z początkiem lat 70 - tych,
klasa SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70 - tych,
klasa SF - oleje do silników o konstrukcji lat 80 - tych,
klasa SG, SH, SJ - oleje do silników o konstrukcji z lat 90 - tych,
przy czym poczynając od SD oleje klas wyższych mogą być stosowane tam, gdzie przewidywano użycie olejów o niższej klasie jakości, jadnak nie niższej niż SC (SD tam, gdzie SC, SE tam, gdzie SC i SD oraz SF tam, gdzie SC,SD i SE).
Klasy SG, SH i SJ - obejmują oleje najwyższej aktualnie jakości przeznaczone do nowoczesnych silników benzynowych stosowanych w samochodach osobowych, dostawczych i lekkich ciężarówkach, przy czym własności użytkowe olejów SH przewyższają własności olejów SG w zakresie odporności na utlenianie i zdolności przeciwdziałania zanieczyszczeniu wewnętrznych elementów silnika; skuteczniej chronią one także silnik przed zużyciem i korozją.
z zapłonem iskrowym obejmuje oznakowania SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL i SM.