Znalazłem ciekawy artykuł na temat zmiany biegów i pomyślałem że go wrzucę
Dodalibyście coś od siebie??
Sprzęgło, zmiana biegu i zgrzyt… Co i jak z biegami…
Większość motocyklistów na początku swojej kariery i nie tylko zastanawia się nad swoją zmianą biegów. Ten artykuł pomoże wprowadzić nas w temat jakże delikatny…
Skrzynia w motocyklu to całkiem odmienne urządzenie w porównaniu do samochodowej. Moto skrzynia nie posiada synchronizatorów, które wyrównują prędkość obrotową zazębianych ze sobą elementów. Gdy mamy motocykl na luzie to element się nie zazębiają czyli nie przenoszą żadnego obciążenia. Wkładając bieg zazębiamy koło zębate z wałkiem na którym się ono obraca. Pozostałe wałki swobodnie się obracają swoim tempem. Zmieniając bieg zazębiamy koło zębate z wałkiem które posiada inną (swoją) prędkość obrotów od obecnego. Im większa różnica między nimi tym większy zgrzyt i trzask podczas zmiany biegów, analogicznie im mniejsza różnica tym ciszej (czyt. płynniej). Im częściej wystąpi sytuacja z zgrzytem tym gorzej dla naszej skrzyni. W samochodach ten problem jest rozwiązany przez wcześniej wspomniane synchronizatory. Ale omińmy to i wróćmy do naszego tematu J. Prawidłowa zmiana polega na wyrównaniu prędkości kół zębatych.
Optymalna zmiana biegów wcale nie polega na dokładnym i długotrwałym wysprzęglanu! Długie przytrzymanie sprzęgła powoduje zbyt wielkie obniżenie obrotów między poszczególnymi mechanizmami w skrzyni! To właśnie może spowodować trzask z naszego silnika. Dlatego często doświadczeni motocykliści wypowiadają się, że zmiana bez użycia sprzęgła w górę wychodzi bardziej płynnie i ciszej niż z jego użyciem.
Pamiętajmy zawsze aby szybko wysprzęglać, energicznie odjąć gaz zmienić przełożenie i energicznie dodać po zmianie oraz o tym aby zawsze być przygotowanym na zmianę biegów. Nic nie pomoże szybka praca prawym nadgarstkiem jeśli nie znajdziemy dźwigni do zmiany.
Prawidłowa zmiana biegów(w górę):
-ustawiamy stopę pod dzwignie (wywieramy na nią mały nacisk)
-wciskamy sprzęgło jednocześnie odejmując gaz
-wciskamy dźwignie zmiany biegów w górę
-dodajemy płynnie gazu wraz z odpuszczaniem sprzęgła
-przerywamy nacisk na dzwignię zmiany biegów
Wiele osób ma problemy ze zmiana biegu na początku swojej kariery motocyklisty. Pamiętam jak ja się zastanawiałem co jest nie tak z moim motocyklem podczas zmiany…
Jeżeli już w bardzo dobrym stopniu opanujecie zmianę biegów i zaczniecie rozumieć o co chodzi to można się pokusić o zmianę bez sprzęgła