Znalazłem kolejny artykuł na temat zmiany biegów tym razem redukcji. Pomyślałem że może sie komuś przydać
Miłego czytania
„Zbliżam się do zakrętu, wciskam sprzęgło, bieg w dół i …. trzzrzzz„ Zdarza ci się to? Ten artykuł pomoże ci zrozumieć co jest nie tak.
Redukcja jest bardzo istotną sprawą podczas jazdy na motocyklu. Podczas zmiany w dół jak wiadomo nastepuje wzrost obrotów w porównaniu z obecnym. Tak jak podczas zmiany w górę może wystąpić trzask, huk i niezadowolona mina kierowcy. Wiąże się to z występowaniem różnic między sprzęganymi elementami skrzyni. Nie wspominając o szarpnięciu całym motocyklem. Dzieję się tak dlatego gdyż obroty były za niskie do prędkości na tylnim kole. Jak temu zapobiec i co robic postaram się w wytłumaczyć
Podczas wciskania sprzęgła należy podnieść obroty silnika aby wyrównać do tych na niższym biegu. W momencie gdy zwiększymy obroty zmieniamy bieg (redukujemy). Popuszczaniu sprzegła ma towarzyszyć niewielki spadek obrotów silnika.
Prawidłowa zmiana biegu w dół (redukcja):
-ustawiamy stopę nad dzwignie (wywieramy na nią mały nacisk)
-wciskamy sprzęgło jednocześnie dodając gazu
-wciskamy dźwignie zmiany biegów w dół
- odejmujemy płynnie gazu wraz z odpuszczaniem sprzęgła
- przerywamy nacisk na dzwignię zmiany biegów
Wiele osób ma problemy ze zmiana biegu na początku swojej kariery motocyklisty. Pamiętam jak ja się zastanawiałem co jest nie tak z moim motocyklem podczas zmiany…
Jeżeli już w bardzo dobrym stopniu opanujecie zmianę biegów i zaczniecie rozumieć o co chodzi to można się pokusić o zmianę bez sprzęgła