Teraz jest 23 lis 2024, o 17:26

napedMotocyklowy.pl napedMotocyklowy.pl





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 4 mar 2014, o 20:58 
Offline
świeżak

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 09:29
Posty: 89
Sprzęt: r6
Imie: Kamil
Lokalizacja: Bstok
Witam , mam proste pytanko a zarazem skomplikowane jak ustawiacie zawieche w swoim moto czym się kierujęcie podczas regulacji ?
Dziękuje


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 4 mar 2014, o 21:55 
Offline
mistrz toru
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lut 2013, o 12:20
Posty: 1800
Sprzęt: R6 RJ11
Imie: Andrzej
Lokalizacja: Warszawa
Komfortem. Ja mam najbardziej miękkie z tyłu i wraz tłucze w tyłek. No ale w sporcie nie może być za miękko.

_________________
Nie ma złej pogody do jazdy, jest tylko złe przygotowanie się do niej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 4 mar 2014, o 21:56 
Offline
świeżak

Dołączył(a): 6 lis 2011, o 20:25
Posty: 40
Sprzęt: YZF R6
Imie: Michał
kolego byłem w bialym,mogłes powiedziec ustawił bym Tobie :) jak ktos zle Tobie ustawi to podczas gumowania mozesz zlapac poslizg bo koło zacznie boksowac.. ale niech sie madrzejsi wypowiedza..i niech sprawdza u siebie na ile maja gory i doły amorkow poprzykrecane ;) tak bedzie wygodniej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 5 mar 2014, o 01:38 
Offline
mistrz toru
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2010, o 13:20
Posty: 1769
Lokalizacja: Konin
Sprzęt: YZF R6 2007
Imie: Karol
Lokalizacja: konin
Zawieszenie nie moze ani być za twarde ani za mieki powino pracowac zawsze podczas jazdy po srodku bo w tedy jest najbardziej czule i komfortowe jak bedziesz mial za twarde to bedziesz czul kazda nierownosc a jak za miekie to mozesz latwo stracic nad motocyklem kontrle

_________________
YAMAHA R6 07r. Żyć chwilą nie chwilę...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 5 mar 2014, o 07:49 
Offline
mistrz prostej
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2012, o 03:31
Posty: 364
Sprzęt: R1 2004
Imie: Paweł
Lokalizacja: Wałbrzych
Cytuj:
powino pracowac zawsze podczas jazdy po srodku

Tak zwany słodki punkt :) Tak mówili o tym w filmie przyśpieszenie2 :)

Temat jakby stworzony dla mnie, ponieważ podobny chciałem założyć i jak mogę to się dołączę. Trochę grzebałem w ustawieniach zawieszenia ( głównie przód). I w miarę dobrze mi się jeździło, tylko mieszkałem wtedy w UK. Teraz po przyjeździe do Polski na tych dziurach, to mało mi plomby z zębów nie powypadają. Jakbyście mogli napisać jakie macie ustawienia, żeby w miarę " komfortowo" jeździć po polskich drogach, to byłbym bardzo wdzięczny. Ważę około 100 kg i dość często jeżdżę z plecaczkiem ( moją dziewczyną). Ona waży około 50 kg.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 5 mar 2014, o 10:45 
Offline
mistrz toru
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2010, o 13:20
Posty: 1769
Lokalizacja: Konin
Sprzęt: YZF R6 2007
Imie: Karol
Lokalizacja: konin
pewałe na polske w takim razie weż troche skreć wszystko na twardo tym bardziej jak z plecaczkiem jezdzisz jak chcesz ustawic fabryczne ustawienia to pobierz manuala do swojego moto i tam jest pokazana jakie jest standardowe ustawienie

_________________
YAMAHA R6 07r. Żyć chwilą nie chwilę...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 5 mar 2014, o 16:57 
Offline
świeżak

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 09:29
Posty: 89
Sprzęt: r6
Imie: Kamil
Lokalizacja: Bstok
michal24 moje moto jest 25 km od białego więc za dużo jeżdzenia :)
tak miękko czy twardo to myślę że mały problem mi głównie chodzi o ustawienie tak moto by szło w zakręcie jak po sznurku , ustawione max pod względem przyczepności , a nie wygodny bo w tyłek stuka , jak stuka to trzeba sporta zmienić na co innego hehe :_)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 5 mar 2014, o 22:00 
Offline
mistrz prostej
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2012, o 03:31
Posty: 364
Sprzęt: R1 2004
Imie: Paweł
Lokalizacja: Wałbrzych
PajakR6 napisał(a):
pewałe na polske w takim razie weż troche skreć wszystko na twardo tym bardziej jak z plecaczkiem jezdzisz jak chcesz ustawic fabryczne ustawienia to pobierz manuala do swojego moto i tam jest pokazana jakie jest standardowe ustawienie



Ja właśnie mam twardsze niż w manualu podają. Fabryczne ustawienia były dla mnie ustawieniami wyjściowymi jak ustawiałem po swojemu. Jak kupiłem moto, to pływał jak katamaran. Po wciśnięciu przedniego hamulca przód mocno nurkował. Tak jak pisałem mam ustawione tera na twardo, ale wydaje mi się, że za twardo jak na polskie, dziurawe drogi. Chodzi mi o to, że zawieszenie nie wybiera wszystkich nierówności i jak jest kilka dziur naraz, to wydaje mi się jakby zawieszenie nie nadążało. Przez to moto jest trochę niestabilne. Trudno jest to opisać. Najlepiej jakby przejechał się ktoś kumaty i doświadczony. To jest mój pierwszy sprzęt, więc nie mam porównania i nie do końca wiem jak motocykl powinien się zachowywać i czy zachowanie mojego jest normalne, czy powinienem coś zmienić.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 5 mar 2014, o 22:52 
Offline
świeżak

Dołączył(a): 6 lis 2011, o 20:25
Posty: 40
Sprzęt: YZF R6
Imie: Michał
a wiec:
Jeśli motocykl jest we właściwym stanie technicznym, to przede wszystkim należy ustalić, czy sprężyny mają odpowiednią twardość, dobraną do wagi użytkownika jednośladu. Zwykle, producenci zakładają że przeciętny kierowca waży od 70 do 90 kg. Pod takim jeźdźcem jednoślad pozostaje w prawidłowym „ugięciu” obniżając wysokość już po zdjęciu z centralnej stopki. Być może jest to pewien standard dla motocyklistów w Japonii, jednak te same motocykle w Europie lub Ameryce często okazują się po prostu za miękkie. Jeśli jest odwrotnie – motocykl w ogóle nie poddaje się pod ciężarem kierowcy, należy zmniejszyć napięcie wstępne sprężyn, aby obniżyć motocykl pod obciążeniem i zapewnić odpowiedni zapas skoku zawieszenia. Jest to bardzo ważne, ze względu na to, że motocykl musi mieć pewien margines na tzw. odbicie i dzięki temu ciągły, właściwy nacisk opon na nawierzchnię, na przykład podczas wyjścia z zakrętu.

Zaczynamy od ustawienia ugięcia wstępnego. Jest to skok zawieszenia pomiędzy górnym i dolnym ograniczeniem w momencie, kiedy motocyklista siedzi nieruchomo na motocyklu. Aby tego dokonać należy użyć odpowiednio - z przodu, specjalnego pokrętła (na śrubokręt) oraz przestawnego, wielostopniowego pierścienia (na specjalny klucz) z tyłu. Dla przykładu, jego wykręcanie w górnej części teleskopu powoduje zmianę tłumienia odbicia widelca w kierunku obniżenia motocykla. Ugięcie wstępne powinno wynosić około 25-30% całkowitego zakresu pracy zawieszenia. Całkowity skok zawieszenia jest zwykle podawany w instrukcji obsługi. Istotne jest także to, aby po naciśnięciu na zbiornik paliwa zarówno przód jak i tył motocykla poddawały się jednocześnie.

Po tym zabiegu można przejść do stopniowej regulacji tłumienia odbicia, zarówno z przodu jak i z tyłu. Tłumienie odbicia kontroluje prędkość wysuwania się zawieszenia - innymi słowy kontrolowane rozprężanie się amortyzatora po jego ugięciu. I tutaj uwaga dla tych, którzy w tej chwili rzucą się pędem do garażu – przed przystąpieniem do regulacji należy bezwzględnie zapoznać się z instrukcją obsługi własnego motocykla, szczególnie w materii rozróżnienia i zidentyfikowania poszczególnych elementów regulacyjnych. Dla przykładu w motocyklu Yamaha FZ1-S śruby prawego teleskopu w widelcu przednim służą do regulacji odbicia, natomiast w lewym, dla odmiany - do dobicia. Oprócz tego mamy wspomniane wcześniej śruby regulacyjne ugięcia wstępnego, umieszczone po obu stronach. Dzięki takiemu rozwiązaniu, do pełnej regulacji nie potrzeba??!! dwóch śrub (po jednej dla każdej goleni) w dolnej części motocykla, jak to jest przyjęte w wielu innych maszynach. Wraz ze wzrostem amplitudy ugięć wymagane jest spowolnienie wysuwania (silniejsze tłumienie) amortyzatora. Ugięcia o małej amplitudzie i dużej częstotliwości wymagają słabszego tłumienia. Dzięki temu zanikać powinno bujanie motocykla po odbiciu, a dodatkowo sprzęt powinien znacznie lepiej pochłaniać nierówności, bez odczuwalnych uderzeń i trzęsienia.

Tłumienie odbicia należy wzmacniać aż do momentu, w którym kontakt kół motocykla z jezdnią (podczas jazdy na przykład po nierównym łuku) pogorszy się. Widocznym objawem będzie wężykowanie lub nieznaczny uślizg kół. Wtedy należy nieco odpuścić. W tym parametrze istotne jest to, aby rozkład siły odbicia nie był równomierny, tzn. - naciskając na motocykl tuż za wlewem paliwa trzeba obserwować, czy tył wraca wyraźnie wolniej niż przód.

Ważnym elementem jest też regulacja zawieszenia pod kątem hamowania. Chodzi tu głównie o nurkowanie przedniego widelca i jego dobicia w czasie, gdy motocykl najeżdża na średniej wielkości nierówności poprzeczne. Zwiększenie tłumienia dobicia poprawia wyczucie kontroli nad pojazdem i zmniejsza możliwość dobicia zawieszenia, ale przesada w tej materii spowoduje ograniczenie zakresu działania amortyzatora. Nieprawidłowe tłumienie dobicia (również z tyłu) ma także inne, poważne konsekwencje. Prześwit motocykla oraz odległość podnóżków od podłoża (podczas jazdy w głębokim pochyleniu) będą się zmniejszać. Wszystko za sprawą działania siły odśrodkowej. Aby temu zapobiec, należy zwiększyć napięcie wstępne sprężyn w amortyzatorze z tyłu oraz teleskopach z przodu. Nadmierne napięcie będzie odczuwalne w zachowaniu motocykla i objawi się zbyt dużą sztywnością układu jezdnego. Wówczas znów należy nieco odpuścić.
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek zmian czy regulacji należy sprawdzić:

Ciśnienie w oponach – niezgodne z zaleceniami producenta może powodować szereg dziwnych zachowań motocykla.
Stan i jakość oleju w teleskopach przedniego widelca – stary olej lub jego niewłaściwa ilość znacznie pogarsza jakość pracy, oznaką tego jest ząbkowanie opony.
Stan sprężyn w teleskopach przedniego widelca – wyeksploatowanie lub ich odwrotne zainstalowanie to dość powszechne zjawisko w motocyklach używanych.
Ustawienie tylnego koła – nie dotyczy motocykli z jednostronnym wahaczem o ile łożyska są we właściwym stanie, a sprzęt jest prosty. Fabrycznych znaków na konwencjonalnym wahaczu nie należy traktować zbyt serio bo bywają niedokładne. Mogą powodować wężykowanie lub problemy z sterownością.
Łożyska główki ramy – mają zasadnicze znaczenie jeżeli chodzi o prowadzenie motocykla. Przenoszą one wszystkie siły związane ze skręcaniem i hamowaniem. Z całą pewnością nie powinny stawiać one oporu przy skręcaniu, nie mówiąc o jakimkolwiek zacinaniu itp. Po podniesieniu motocykla tak, aby przednie koło znajdowało się w powietrzu należy parokrotnie skręcić kołem, najlepiej trzymając za lagi. Wyczucie stuków oznacza luz na łożysku; zbyt duży opór – za mocne dokręcenie, zacinanie – zużycie łożysk. Regulacje czy też wymiana łożysk powinny być wykonane w warsztacie dysponującym odpowiednimi narzędziami.
Naciąg łańcucha napędowego – za mały luz może blokować pracę tylnego zawieszenia.
Łożyska kół – zużyte mogą powodować wibracje lub wężykowanie.

Tłumienie odbicia

Zawieszenie tylne

Zbyt silne tłumienie odbicia może powodować:
przeskakiwanie tylnego koła z wyboju na wybój, nie nadążanie za wgłębieniami w nawierzchni
odbijanie się tylnego koła podczas hamowania
przysiadanie tyłu podczas przyśpieszania, a tym samym podsterowność na wyjściach z zakrętów
przegrzewanie amortyzatora; spadek sprawności w miarę jazdy.

Zbyt słabe tłumienie odbicia może powodować:
zbyt szybkie wysuwanie się tylnego zawieszenia podczas hamowania, a w efekcie podskoczenie tyłu
niestabilność przy „przekładaniu” motocykla z zakrętu w zakręt.

Zawieszenie przednie

Zbyt silne tłumienie odbicia może powodować:
nadsterowność
słabą przyczepność przedniej opony
odczucie chowania się opony pod motocykl.
Zbyt słabe tłumienie odbicia może powodować:
podsterowność
niestabilność przodu.

Tłumienie dobicia

Zawieszenie tylne
Zbyt silne tłumienie dobicia może powodować:
uślizgi tylnego koła po dodaniu gazu w złożeniu
słabe tłumienie nierówności.

Zbyt słabe tłumienie dobicia może powodować:
kołysanie na boki po dodaniu gazu przy wychodzeniu z zakrętu
„przysiadanie” tyłu przy ostrym otwarciu powodujące utratę przyczepności przodu.

Zawieszenie przednie

Zbyt silne tłumienie dobicia może powodować:
zbyt małe „przysiadanie” przodu podczas ostrego hamowania
słabe tłumienie nierówności.

Zbyt słabe tłumienie dobicia może powodować:
głębokie nurkowanie przodu podczas hamowania.

Twardość sprężyny /lub progresywność

Zawieszenie tylne

Zbyt twarda sprężyna może powodować:
łatwe „wchodzenie” w zakręty
wrażenie „twardego tyłu”
słabą przyczepność tylnej opony.

Zbyt miękka sprężyna może powodować:
dobrą przyczepność podczas przyśpieszania
podsterowność podczas wchodzeniu w zakręt
zwiększa skok pracy tylnego zawieszenia utrudniając „przekładanie” motocykla pomiędzy szykanami
wrażenie lekkiego przodu.

Zawieszenie przednie

Zbyt twarde sprężyny mogą powodować:
pozytywne wrażenie podczas hamowania
podsterowność w całym zakresie
wrażenie „twardego przodu”

Zbyt miękkie sprężyny mogą powodować:
łatwe wchodzenie w zakręty
nadsterowność w całym zakresie
wrażenie „chowania przodu pod motocykl”
głębokie nurkowanie i dobijanie przodu

Zrudło:http://www.motogen.pl/Ustawienie-zawieszenia-motocyklowego,5236/2.html


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Regulacja zawieszenie !
PostNapisane: 8 mar 2014, o 00:32 
Offline
kursant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 kwi 2012, o 22:40
Posty: 106
Lokalizacja: Kalisz
Sprzęt: Yamaha R6
Imie: Tomek
Ma ktoś może jakąś instrukcję jak kręcić i w którą stronę do R6 99'-02' ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group sem pozycjonowanie seo
Linki partnerskie:
gsx-r forum Motul 5100 Zestawy napędowe zestaw napędowy opony motocyklowe Zębatki sunstar


Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO
Strefa czasowa: UTC + 1