Teraz jest 21 lis 2024, o 13:13

napedMotocyklowy.pl napedMotocyklowy.pl





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Sprawdzanie magnesów alternatora R1 RN12
PostNapisane: 31 maja 2018, o 21:13 
Offline
mistrz toru

Dołączył(a): 15 lut 2012, o 21:02
Posty: 1030
Sprzęt: r1
Imie: Grzesiek
Lokalizacja: Śląskie
W R1 RN12 tak jak i fz1 zalecana jest okresowa inspekcja magnesów alternatora.
Magnest te z powodu wady fabrycznej za słabego kleju potrafią się odlepić.
Następnie zostają zmielone przez koło alternatora i tryby i zaczynają wędrówkę po silniku.
Alternator jest chłodzony tym samym olejem co silnik i dosłownie na wprost pod nim jest wał i panewki.
Oczywiście w ten sposób niszczą silnik i jest kolosalny i kosztowny problem.
Sprawdzenie stanu magnesów wygląda na bardzo proste lecz może dostarczyć mase problemów.
Według wiedzy internetowej odpadają przy ok 40 tys km przebiegu.Jest o tym dosyć głośno i wiele osób moze
być zestresowanych.Jednak najwięcej szumu robią te osoby które niestety miały taką awarię leczy przypuszczam że
przebieg ok 40 tys nie jest zasadą.Dla tego chcesz sprawdzic to możesz.Nie chcesz nie musisz bo moze cie to nie spotka.
Moim zdaniem najważniejsze gdy zapali się lampka ładowania w miare szybko wyłączyć silnik aby nie dopuścić o ile można do
mielenia ich silniku.Oczywiście laweta/przyczepa i powrót do domu.
Zabieramy się za rozkręcanie.Najlepiej moto na stojak ale nie koniecznie.Odkręcamy dolne owiewki i pług przed chłodnicą.
Luzujemy też górne spinki.Góra część bocznych owiewek ma mocowanie które ktoś może przeoczyć chyba dwa imbusy i plastykowy
kołek.Środkową cześć kołka od dołu wypychamy i wyciągamy kołek.Owiewki na bok i odkręcamy pokrywe alternatora którą mamy
lewej strony moto.Sodkowa śruba na klucz imbus 10 to właśnie ta pokrywa.Odkręcamy imbusem 10 tą małą przykrywke a nastepnie
odkręcamy imbusy na brzegach pokrywy.Są tam imbusy o dwóch rozmiarach.Dekiel ma z górnej lewej i prawej dolnej strony miejsca
aby mozna go było odciągnąc do siebie.Czesto jest przyssany więc mozna sobie pomóc jakimś szerokim nozem wkładając go pod uszczelkę.
Oczywiscie mozna w ten sposób zniszczyć uszczelkę lub zrobiś ryse na deklu lub obudowie silnika i bedzie ciekł potem olej.
Wiec wszystko z głową delikatnie.Gdy pokrywa odejdzie na ok 5mm nalezy przechylić motocykl w prawo o ok 45 stopni lub wiecej
a druga osoba wyciaga pokrywę z przymocowanym do niej alternatorem.Moim zdaniem przy normalnie pionowo postawionym motocyklu
lub na bocznej stopce szanse na to aby części sprzegła wpadły do silnika i miski olejowej są ok 90%
Nawet przechylenie mocykla w prawo nie daje 100% sukcesu.Szanse na to że bedzie trzeba odkręcać wydechy i miskę są bardzo duże.
Fajnie to wygląda na youtube ale tak nie jest.
Wyciągamy alternato i jeśli nam nic nie wyleciało to jeszcze jest taka opcja przy wkładaniu.
Dziura którą na dole widzimy to już wnętrze wału korbowego a na dole miska.Jak coś wpadło to nie ma stresy ale jest wiecej roboty.
Częci sprzęgła zza alternatora wyciągamy i dajemy na bok.Są tam podkładki tryby i gumy zabieraka sprzęgła tulejki.
Oddzielamy te graty od obudowy koła zamahowego.Gdy mamy w rękach dekiel z oddzielonym kołem zamachowym bez trybów zaczynamy
jego sciaganie.Odciągamy równomiernie w przeciwną stronę do dekla ten walec ze sztycą.Nie idzie to łatwo bo na jego brzegach
śą magnesy i pole magnetyczne trzyma.Na dekłu w częsci srodkowej są imbusy lecz nie wolno ich odkręcać tylko spokojnie z wyczuciem
odciągać ten walec.Nie wolno podważać itp tylko spokojnie równomiernie odciągać aby przezwyciężyć pole magnetyczne.
Po wyciągnieciu tulei widzimy na jej brzegach paski magnesów.Kontrola ich stanu jest wzrokowa.Jak juz widać środkowe imbusy
są do mocowania cewek.Natępnie koło zamachowe wkładamy z drugiej strony w obudowe.Zakecamy ręką i słuchamy czy łozysko czasami
nie wyje.Nie ma niepokojących wyraźnych dźwięków to łozysko jest ok.Magnesy są na miejscu brak sladów odklejania więc składamy alternator.
Składamy sprzegło alternatora zgodnie z serwisówką postaram się wrzuciś fotki.Jeśli tulejki lub zębatki nie chcą wskoczyć to
kręcimy nimi w prawo lub lewo i wejdą.Można na sucho czyli bez dekła silnika spróbować wszystko wsadzić do silnika aby załapać
jaki to ruch aby trafić w łożysko i sprzęgło się nie rozpadło wpadając do miski.Dla tego można motocykl przechylić w prawo.
Jeśli mamy duży problem i nie chce wejść na miejsce to możliwe że kompresca przesuneła wałem.Należy wsadzić bieg i kręcąc
delikatnie kołem obrócić tak wał aby jego czop sie schował na dole bo on blokuje.
Wkładamy tak jak na filmie lecz lewa ręka palec przytrzymuje aby sprzęgło się przy wkładaniu nie rozpadło bo magnesy zaraz ostro pociągną.
Poprawnie złozone sprzegło jest na równi z obudową silnika i nie wystaje.Skręcamy z dużym wyczuciem imbusy.Imbusy są małe
i mała siła dokręcania a blok silnika jest aluminiowy więc wyrwać gwint to nie problem.
No i to wszystko o ile nic wam nie wpadło.Jeśli nie ma jednej gumy zabieraka lub końcowej podkładki przed tulejką to jest ona w misce.
Spuszczamy olej z silnika.Odkrecamy wydechy bo inaczej miski nie ściągniemy-na środku pod wydechami jest imbus z miski.
Wydechy odkręcamy koło silnika 8 nakrętek jedna na dole nakrętka na której wisi wydech i z tyłu nakrętka od opaski.
Nie rozkręcamy tzw portek bo pourywamy śruby!ukręcą się jest to jak w banku.Psikamy WD lub morsem i po chwili zaczynamy
odkręcać śruby wydechów.Jak nie idą to spokojnie do przodu i do tyłu kręcimy z wyczuciem.Wydechy odkrecone uwaga na linki silnika exup!
Niech leżą na dole i odkręcamy imbusy miski.Jeden imbus jest w częci srodkowej miski.Odciagamy miske tak aby nie uszkodzic uszczelki.
Jeśli podwazamy to max uwaga nie moze zostac tam rysa.Częci sprzęgła alternatora znajdziemy w oleju który został w misce.
Podkładka lubi zawisnąć na lewej sciance i nie spaść do miski.Najlepiej najpierw wsadzić alternator a na koniec zakładać
miskę bo znów przy wkładaniu moze nam cos tam wpaść.
Wydechy zakładamy najpierw tył a potem przód.Stara uszczelka oryginał to czarna nie trzeba wymieniać.Akcesoryjna jest biała
więc jeśli biała jest to wymiana.Zero silikonu tylko normalnie składamy.Jak jest rysa to tylko w tym miejscu sylikon wysoko temperaturowy.
Tak wiec inspekcja jest prosta jednak szanse na odkręcanie miski są duże.Nie ma stresu bo wszystko wiecie.Koszt koła ok 1600pln
Jest to wielka bolączka rn12 lecz spokojnie jak by co sami to naprawicie
Pozdrowienia palimy i ogień z rury :lol:


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Sprawdzanie magnesów alternatora R1 RN12
PostNapisane: 31 maja 2018, o 21:27 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2011, o 20:22
Posty: 5417
Lokalizacja: ʍoʞɐɹʞ ________ Niepołomice
Sprzęt: RN23
Imie: MIŚ
Lokalizacja: MałoPOLSKA
Jak miałem awarie i nie było o tym głośno kupiłem cale koło magnesowe i uzwojenie za 400 zł (na aledrogo chodziły po 200-300 zł). Wykorzystałem koło i uzwojenie sprzedałem po 2 latach za 250 zł i gość się pytał czy kradzione że tak tanio, jak mu powiedziałem że kiedyś były takie ceny ty o go zamurowało. Był to rok 2013. Kilka awarii, kilka plotek i koszty magnesowego elementów podskoczyło do cen astronomicznych.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Sprawdzanie magnesów alternatora R1 RN12
PostNapisane: 31 maja 2018, o 22:38 
Offline
mistrz toru

Dołączył(a): 15 lut 2012, o 21:02
Posty: 1030
Sprzęt: r1
Imie: Grzesiek
Lokalizacja: Śląskie
Na razie nie ma famy o bmw a tam są mega akcje,za to pojawiła się szansa na naprawę tulei z r1 i r6 oraz problemów z koszami.
https://www.youtube.com/watch?v=li5RIUlNOy0
https://www.youtube.com/watch?v=KBTm2b7f6Gc


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Sprawdzanie magnesów alternatora R1 RN12
PostNapisane: 1 cze 2018, o 10:54 
Offline
kursant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lut 2011, o 22:11
Posty: 276
Sprzęt: R1 RN32
Imie: IREK
Lokalizacja: UK
Czy tutaj sugeruje się wymienianie tulej na nowe co jakiś czas ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Sprawdzanie magnesów alternatora R1 RN12
PostNapisane: 1 cze 2018, o 16:46 
Offline
mistrz toru

Dołączył(a): 15 lut 2012, o 21:02
Posty: 1030
Sprzęt: r1
Imie: Grzesiek
Lokalizacja: Śląskie
Nie wiem.To nie sa tuleje tylko kolo zamachowe.To nowe za 1600 ponoc nie ma tej wady.U mnie w moto chyba jest wymienione albo byla inspekcja bo uszczelka jest nie oryginalna.W RN 22 nie slyszalem aby byl taki problem.Jedynie r1 2004 do 2006 -modelowo rn12.
Jak by to bylo tansze i pewne to mozna by wymieniac.Jednak serwis yamaha kase trzepie na tym wiec prawdy nie powie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group sem pozycjonowanie seo
Linki partnerskie:
gsx-r forum Motul 5100 Zestawy napędowe zestaw napędowy opony motocyklowe Zębatki sunstar


Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO
Strefa czasowa: UTC + 1