Witam , ze wzgledu na juz nadchodzacy sezon 2010 ,wiekszosc z nas wybiera sie na roznego rodzaju imprezy motocyklowe,co poniektórzy juz byli a dla innych bedzie to 1 sezon.Pozwoliłem sobie dodac kilka waznych aspektów jazdy w grupie , kolumnie itd. Jak wiemy dla nas motocyklistow gesty znaki podniesienia reki czy nogi cos znacza nie wszyscy jednak wiemy co to znaczy ponizej jest wszystko opisane i Pamietajmy ze reka nie słuzy tylko do pozdrawiania sie,,miłej lekturki Pozdrawiam Jazda motocykli w grupie różni się zasadniczo od jazdy indywidualnej. Motocyklista jadący w formacji motocyklowej staje się częścią większego zespołu i podlega innym zasadom. Odpowiada za bezpieczeństwo swoje i kolegów. Nie przestrzeganie zasad jazdy w grupie może zakończyć się tragicznie. Zachęcam do obejrzenia strony:
http://ueba.com.br/forum/...wtopic=19607&hlUczestnicy Rajdów Katyńskich zapewne rozpoznają moskiewską ulicę i grupę moskiewskich bajkerów.
Każdy z motocyklistów ma indywidualne nawyki i może je stosować, kiedy jedzie solo, jeżeli chce jechać w grupie, musi się podporządkować poniższym zasadom.
FORMACJE JAZDY
Podstawową formacją jazdy motocykli jest jazda "na zakładkę". Pierwszy motocykl jedzie lewą stroną pasa drogi, drugi w odległości 1 sekundy po prawej stronie tego samego pasa i tak naprzemian cala grupa. W trudnych warunkach (dziurawe drogi, deszcz, itp.) zwiększamy odległości między motocyklami.
Jedziemy jednym pasem drogi a nie jak szarańcza - kilkoma.
Co to znaczy odstęp 1 sekundy? To jest odległość, jaką motocykl przejeżdża w czasie jednej sekundy przy danej szybkości. Dla przykładu, przy szybkości 50 km/godz. będzie to 13 metrów, przy szybkości 120 km/godz.- 33 metrów. Im większa szybkość - odległość pomiędzy motocyklami się zwiększa.
Jak zmierzyć tą odległość? Kiedy poprzedzający ciebie motocykl mija wybrany przez Ciebie punkt przy drodze (znak drogowy, drzewo, słupek itp.) powiedz "sto dwadzieścia jeden" i twój motocykl powinien minąć ten sam punkt, jeżeli nie - to musisz dopasować odległość.
GRUPA
Grupy liczą do 10 motocykli. Grupę prowadzi i jest za nią odpowiedzialny Pilot Grupy, a zamyka doświadczony, dysponujący szybkim motocyklem Goniec Grupy. Motocykliści mniej doświadczeni jadą na początku Grupy, za prowadzącym.
Nie dopuszczalne jest:
a. zmiana miejsca w grupie w czasie jazdy.
b. hamowanie bez uprzedniego powiadomienia jadących z tyłu motocyklistów.
Jadący koło Ciebie spodziewają się, że jesteś na właściwej pozycji, każda zmiana może spowodować problemy. Zbyt małe odległości pomiędzy motocyklami zwiększają niebezpieczeństwo.
Podczas wyprzedzania i pokonywania zakrętów, motocykle jadące "na zakładkę" zwiększają odległości do 2 - 3 sekund i przechodzą w szyk pojedynczy. Zmiany szyku jazdy dyktowane są przez pilota grupy. (patrz znaki)
Grupa jadąca w szyku pojedynczym nie może być zbyt rozciągnięta, każdy motocyklista, uczestnik danej Grupy musi obserwować prowadzącego i wykonywać jego polecenia.
Jeżeli podczas jazdy w grupie nie czujesz się bezpiecznie - grupa jedzie zbyt szybko, daj znać ręką jadącym za tobą motocyklistom, przepuść ich i jedź swoim własnym tempem. Za tobą pozostanie tylko jadący ostatni w Grupie - Goniec, który również zwolni i zostanie z Tobą do pomocy. Funkcję Gońca Grupy przejmuje wówczas ostatni motocyklista w szyku. Na następnym postoju zostaniesz dołączony do Grupy wolniejszej. Jadący za tobą motocykliści zapełnią opuszczone przez ciebie miejsce w szyku, przesuwając się do przodu. Nie wolno zmieniać strony pasa, ten ruch jest niebezpieczny dla jadącej Grupy. Podobnie postępuj w przypadku, gdy z ważnych przyczyn (senność, potrzeby fizjologiczne itp.) musisz zatrzymać motocykl. Jeżeli zostałeś z tylu i doganiasz swoja grupę, dołącz na końcu.
Grupy rajdowe dobierane są z motocyklistów o podobnej, komfortowej szybkości i podobnym zasięgu na pełnym zbiorniku paliwa.
Tematem nawiązałęm do linka kolegi BUGI, który zamieścił stronę z animacjami pokazującymi zasady jazdy w grupie.
http://www.sunsethog.com/groupRiding.htmlSTRATEGIA JAZDY
Podczas jazdy przez tereny wiejskie, przechodzimy w szyk pojedynczy i zmniejszamy prędkość. Pamiętaj - ZWIERZĘTA MAJĄ ZAWSZE PIERWSZEŃSTWO.
Zakręty zwłaszcza lokalnych dróg często są pokryte piaskiem lub żwirem, spotkamy tez drogi z dziurawe, kiedy są mokre – b. śliskie.
Jeżeli jakość drogi jest zła – jedziemy w formacji pojedynczej.
W mieście, na skrzyżowaniach dróg ze światłami, przechodzimy w szyk parami, ścieśniamy długość grupy i zmniejszamy znacznie odległości pomiędzy Grupami
Nie możemy dać się podzielić. Blokujemy skrzyżowanie całą Grupą(5 z lewej i 5 z prawej) do chwili, kiedy przejedzie cała kolumna łącznie z furgonami. Blokuje pierwsza Grupa, która wjeżdża na skrzyżowanie i dołącza na końcu kolumny. Jeżeli nie wszystkim uda się przejechać skrzyżowanie i cześć motocykli zatrzyma się na świetle czerwonym, część grupy, która przejechała skrzyżowanie zatrzyma się w bezpiecznym miejscu i poczeka na resztę.
W terenie niezabudowanym odległość pomiędzy Grupami zwiększamy, jednak zawsze jedziemy w zasięgu wzroku.
Kiedy Grupa zmienia kierunek jazdy (skręca w inną drogę, ulicę w mieście) a jadący z tyłu motocykliści mogą tego nie zauważyć, obowiązkiem ostatniego jest zatrzymać się na zakręcie i poinformować nadjeżdżających.
EFEKT JO-JO
Efekt Jo-jo powstaje wówczas, kiedy po zatrzymaniu się lub wychodząc z ostrych zakrętów prowadzący przyspiesza zbyt mocno. Odległości pomiędzy motocyklami się znacznie zwiększają. Jadący z tylu musza znacznie przyśpieszyć, aby wrócić na swoje miejsca w kolumnie. Można zapobiec temu problemowi, jeżeli prowadzący ograniczy przyspieszenie i kontroluje grupę w lusterku.
SYGNAŁY INFORMACYJNE
Podczas jazdy, prowadzący Grupę, podaje komendy używając kierunkowskazów, rak i nóg. Te sygnały wskazują zmianę drogi, przeszkody, zwiększenie szybkości lub zwolnienie, zmianę formacji jazdy. Te sygnały muszą być przekazane przez uczestników Grupy do tyłu. Każdy uczestnik Rajdu musi je znać na pamięć. (Obrazek ponizej)
Mam nadzieje ze komuś się przydały te informacje.
Pozdrawiam
ZNAKI.JPG
Znaki które powinien pamiętać każdy motocyklista poruszający się w grupie.
Załącznik:
t_znaki_105.jpg [ 39.8 KiB | Przeglądane 4890 razy ]