Teraz jest 21 gru 2024, o 18:07

napedMotocyklowy.pl napedMotocyklowy.pl





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Poradnik dla kupującego
PostNapisane: 20 lut 2010, o 09:24 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 gru 2009, o 20:09
Posty: 743
Lokalizacja: Nowy Sącz
Sprzęt: Sprzedany :(
Imie: Mateusz
Witam
Dodawajcie jakieś swoje uwagi i spostrzeżenia dotyczące kupna motocykla ;)



Źródło:
http://www.motofanipodkarpacie.pun.pl/k ... y-1480.htm

Tu angielska stronka
http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

Oględziny używanego motocykla
Najlepiej zawczasu zadzwonić do sprzedającego, umówić się na oględziny w ciągu dnia, kiedy jest jasno i w taki dzień, kiedy jest sucho, żeby można było porządnie sprawdzić hamulce, zachowanie w zakręcie, przyspieszenia. Wyszukać miejsce, gdzie będzie można bezpiecznie przetestować motocykl i poprosić o przyniesienie wszystkich dokumentów i rachunków a także zaznaczyć, że silnik ma być zimny i że będę chciał odbyć jazdę próbną.

Ogólne wrażenie na temat sprzedającego:
• Nie szukamy cwaniaczków ani ludzi nad wyraz uczynnych i miłych, którzy wciąż zapewniają, że motocykl na pewno jest ok (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)
• Dlaczego właściciel sprzedaje? Zmienia na coś większego/innego? Urodziło mu się dziecko? (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) Może ma więcej motocykli i z tego rzadko korzysta?
• Jaki styl prezentuje sprzedający? Czy jest świadomy technicznie? Napalony na ścigi małolat, jeżdżący po mieście, szpaner, turysta? Czy stan i przebieg motocykla, powód sprzedaży, plany motocyklowe na przyszłość i styl motocyklisty są zbieżne? (np. sprzedający ma sportowe kombi, twierdzi, że zrobił na bandicie w 1,5 roku 4 tys. Km i mówi, że chce zmienić w przyszłym sezonie na transalpa, a teraz sprzedaje bo chce samochód na zimę, przy czym mamy dopiero ½ sezonu).

Dokumenty:
• czy sprzedający jest jedynym właścicielem?
• dowód rejestracyjny, OC, inne ubezpieczenia?
• do kiedy jest OC i przegląd?
• karta pojazdu, jeśli jest
• czy jest umowa k/s z poprzednim właścicielem? Jak długo motocykl jest w posiadaniu obecnego właściciela? Najlepiej, żeby jeździł nim przynajmniej 1 cały sezon.
• paragony z serwisów (chwali się serwisami w ASO), czy na paragonach są wbite przebiegi?

Stan wizualny ogólny:
• Czy motocykl jest czysty jakby dopiero był umyty? Czy silnik jest aż za bardzo czysty? Powinien wyglądać jak po normalnym użytkowaniu.
• Dobrze zobaczyć jak wygląda np. samochód, którym jeździ sprzedający, albo jak jest ubrany – czy ma czyste buty, czy poziom czystości motocykla jest zbieżny z estetyką właściciela
• Czy silnik został rozgrzany przed oględzinami? Powinien być zimny.

Wiejski tuning:
• Czy są jakieś nieseryjne elementy? Kierownica, podnóżki, lusterka, wydech, ciężarki kierownicy, malowane elementy, dekle silnika, dziwne plastiki (błotniki, pługi itp.)
• Inne elementy mogące wskazywać na to, ze motocykl był naprawiany po wypadku lub maskowane są wady?

Szukamy śladów przewrotek(Sprzedawca powinien się z tego dokładnie wytłumaczyć):
• obtarcia lakieru, rysy, wgniecenia.
• jak wyglądają zegary? Czy są od tego modelu i rocznika?
• czy wahacz ma jakieś wady czy jest bez obtarć?
• nieoryginalne malowanie (czy wszystkie elementy mają ten sam odcień), nalepka na baku na lakierze a nie pod jedna z warstw.
• nieseryjne elementy lub nowe, które rzucają się w oczy na tle innych elementów, których wiek pokrywa się z wiekiem motocykla (innymi słowy wybiórcza wymiana elementów na nowe).
• obtarcia tłumika(czy od wewnętrznej strony nie ma śladów dogięć rury wydechowej przed tłumikiem lub blaszek ją trzymających), wygięcia podnóżków, ślady na ciężarkach kierownicy, lusterkach, kierunkowskazach, setach podnóżków (np. spawane), klamkach, dźwigniach nożnych, bardzo nowe manetki.
• czy elementy podwójne: lusterka, ciężarki, kierunkowskazy, podnóżki są po obu stronach takie same i równo zużyte?
• Czy śruby w kluczowych miejscach wyglądają inaczej od śrub mniej „strategicznych” np. na nowsze, niedawne przekręcane itp

Rama (wada ramy jak dla mnie dyskwalifikuje motocykl)
• czy główka i spawy wyglądają na seryjne? nie ma pęknięć, wgnieceń, malowania, dziwnych spawów, wygięć?
• czy kierownica z przednim kołem w powietrzu kreci się bez problemu?
• czy ograniczniki kierownicy są na swoich miejscach (czy kręci się w obie strony w prawidłowym zakresie nie uderzając o ramę)?

Silnik:
• czy nie ma wycieków, nie poci się na deklach, pokrywie zaworów?
• Jak wygląda chłodnica? Czy nie jest uszkodzona/naprawiana? Czy nie ma wycieków? Jaki jest poziom płynu?
• znajdź najbardziej zabrudzone miejsce w swoim silniku i zobacz jak będzie wyglądało to miejsce w egzemplarzu na sprzedaż (test czy silnik był faktycznie gruntownie czyszczony przed sprzedażą np. tydzień temu)

Zawieszenie:
• czy lagi nie są krzywe i nie maja rys?
• czy lagi są suche?
• czy półki nie noszą śladów naprawy?
• czy nie ma żadnych wygięć, wycieków, rys, spawów, śladów kombinowania?
• czy zawieszenie z przodu normalnie pracuje gdy zwiesimy się na kierownicy? czy nie wpada do końca?
• czy tylni amortyzator nie ma wycieków? czy nie był myty przed oglądaniem motocykla?
• czy po zajęciu pozycji na motocyklu nie jest zbyt nisko?

Kola:
• czy przednie i tylne kolo kręci się równomiernie bez oporów?
• czy felgi nie mają śladów wypadków? równe ranty?
• czy tarcze są w dobrym stanie (płaskie, bez rowków, grube, bez głębokich rys)?

Ogumienie:
• jaki jest bieżnik? głębokość na środku i po bokach
• jaki wzór bieżnika - czy nie wyglądają na przedpotopowe, czy opony nie są pocięte, jaki jest ogólny stan, czy nikt nie dorabiał w nich bieżnika?
• czy obie opony mają ten sam wiek, bieżnik, podobne zużycie?
• czy opony nie są starsze niż 3 lata? Spytać sprzedawcy a potem sprawdzić samemu
• czy opona tylnia jest pozamykana? jak wyglądają podnóżki?

Hamulce:
• jaki jest stan klocków hamulcowych
• jak wyglądają przewody? czy nie są stare? może maja jakąś datę produkcji? czy pokrywa się z wiekiem motocykla?
• czy klamka i nóżka hamulców nie są zbyt miękkie? czy pracują gładko w całym zakresie?
• czy poziom płynu jest ok? Spytać sprzedawcę kiedy był wymieniany.

Napęd:
• czy łańcuch i zębatki są markowej firmy?
• czy łańcuch i zębatki są w dobrym stanie?
• czy łańcuch jest naciągnięty? ile jeszcze zostało skali?
• czy jest nasmarowany? Czym? Czy nie przesadzono ze smarowaniem? Jeśli tak, to felga i okolice łańcucha powinny być pobrudzone. Czy nikt tego nie wyczyścił przed oględzinami?
• Czy łańcuch jest równo wyciągnięty? Jak obracasz tylne kolo na centralnym podnóżku, czy łańcuch nie zastyga w zgięciu, co mogłoby sugerować, że motor długo stał.

Praca silnika:
• przy odpalaniu zimnego silnika zrobić to 2-3 żeby sprawdzić czy odpala bez problemu i czy akumulator nie jest padnięty.
• niech trochę pochodzi i się rozgrzeje. Czy obroty są ok? Czy nie faluje na jałowym biegu? Nie krztusi się?
• spytać kiedy był wymieniany akumulator. Potem zdjąć siedzenie i sprawdzić wiek oraz markę.

Jazda próbna:
• Czy toczy się bez „szelestów” lub wyraźnego ocierania (np. krzywa tarcza o klocki).
• czy kierownica jest prosta
• sprawdzić wszystkie światła i klakson
• przejechać się sprawdzić jak pracuje skrzynia biegów, czy biegi wchodzą ok, czy biegi nie wyskakują przy dużym obciążeniu, jak przyspiesza, czy jedzie prosto, czy dobrze hamuje, jak zachowuje się zawieszenie przy hamowaniu, przyspieszaniu, skręcaniu.
• po powrocie postawić na centralnej stopce i po jakimś czasie sprawdzić poziom oleju
• później zobaczyć jak odpala na rozgrzanym silniku i jak się wkręca na obroty

Jakie bonusy sprzedawca chce przekazać razem z moto (to wskazuje, że koleś nie jest handlarzem):
• na jakim oleju jeździ motocykl? Czy ma zapas w butelce na ewentualną dolewkę?
• zabezpieczenia motocykla (łańcuch, disclock)
• pokrowiec na motocykl
• Spray do łańcucha?
• Kask, kurtka, rękawice?

Co jest nie tak (argumenty do zbicia ceny):
• Co trzeba będzie przy nim zrobić? Sprzęgło, regulacja/synchro gaźników, regulacja zaworów, naciąganie łańcucha, przewody, linki, opony, zawieszenie przód/tył jakie wymiany? (świece, olej, filtry oleju i powietrza, łańcuch i zębatki, akumulator, klocki.)
• Brak książki serwisowej -> trudny do udowodnienia nierealnie niski przebieg
• kosmetyka do zrobienia

_________________
Każdy ma taki moment, kiedy musi zamknąć pewien etap
Nie po to, żeby siedzieć; Po to, żeby iść dalej
Po to, żeby sięgnąć dalej; Po to, żeby zrobić więcej!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dla kupującego
PostNapisane: 20 lut 2010, o 10:04 
Całkiem ciekawe...u nas jest dodatkowo taka tradycja ( poszukiwanie sprzęta w sezonie), że jedziemy w 10-15 osób zobaczyć moto na sprzętach...jak sprzedający widzi taką watahę podjeżdzającą pod dom...to od razu mówi co jest nie tak i wszystko jest jasne...:)a przy okazji jest powód do dobrej traski :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group sem pozycjonowanie seo
Linki partnerskie:
gsx-r forum Motul 5100 Zestawy napędowe zestaw napędowy opony motocyklowe Zębatki sunstar


Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO
Strefa czasowa: UTC + 1