r1r6.pl
http://r1r6.pl/

SHIMMY i inne
http://r1r6.pl/magiel/shimmy-inne-t9003.html
Strona 1 z 1

Autor:  spalinowy [ 10 lut 2013, o 14:33 ]
Tytuł:  SHIMMY i inne

Witam,

Interesuje mnie czy podczas jazdy ktoś z was zaobserwował jakiekolwiek drgania w motocyklu?
Tylko proszę o konkrety, a nie dywagacje i zapełnianie tematu.
Chodzi mi o to, w jakiej sytuacji to było, czy na zakręcie, czy z pasażerem, przy jakiej prędkości, czy z plecakiem, czy z kufrem itp.

Autor:  PajakR6 [ 10 lut 2013, o 14:35 ]
Tytuł:  Re: SHIMMY i inne

kolega sa dzialy na temat amorów skretu i tam jest wszystko opisane :google!:

Autor:  spalinowy [ 12 lut 2013, o 14:33 ]
Tytuł:  Re: SHIMMY i inne

Skoro wyjaśniliśmy sobie sprawę to jednak powracam do tematu.
Chodzi o to, że zajmuje się tematem drgań w motocyklach i chciałem zdobyć informacje z pierwszej ręki.
Ale dodam, że nie interesują mnie dywagacje na temat amortyzatorów skrętu czy ogólne gadanie kiedy mogą wystąpić. Ja to wiem. Proszę tylko same dane dotyczące tego jakiego typu drgania kto odczuł i w jakiej sytuacji oraz na jakim moto.

Pamiętać trzeba, że są nie tylko drgania shimmy. Tak naprawdę shimmy jest niegroźne, a zagrożenie mogą stwarzać inne drgania. Z drgań w motocyklach można wymienić takie jak:
- kickback,
- chattering,
- wężykowanie,
- shimmy,
- wobble,
- weave,
- side slip,
- rear wobble,
- highside,
- tank slap.
Na razie takie takie znam. Jakiś czas temu słyszałem o drganiach tylnego widelca, ale to zjawisko jeszcze nawet nie zostało rozpoznane i nazwane.
Jeszcze raz proszę o opisanie drgań z jakimi kto miał nieprzyjemność.

Autor:  Jurek [ 16 lut 2013, o 09:39 ]
Tytuł:  Re: SHIMMY i inne

Powiedz coś więcej :P

Autor:  spalinowy [ 16 lut 2013, o 10:27 ]
Tytuł:  Re: SHIMMY i inne

Kiedyś umieściłem to na Ścigaczu.

Shimmy - Samowzbudne drgania ustalone występujące w przednim zawieszeniu pojazdu. Składają się na nie zwykle drgania kół wokół osi pionowej i obroty przedniej osi z kołami wokół osi podłużnej pojazdu. Shimmy powoduje powstawanie dużych dynamicznych obciążeń w elementach zawieszenia i układzie kierowniczym, co może doprowadzić do utraty sterowności pojazdu.
Wielu autorów badało to zjawisko z teoretycznego punktu widzenia. Pierwsze próby okazały się jednak bezowocne, gdyż początkowo uważano, że shimmy jest wynikiem działania zewnętrznej siły wymuszającej (nierówności drogi, niewyrównoważenie kół itp.) i efektu giroskopowego kół, wzmacniającego się w rezonansie.
Takie tłumaczenie było jednakże nieuzasadnione chociażby dlatego, że zjawisko shimmy występowało także podczas jazdy po równej drodze i przy dobrym wyrównoważeniu kół.
Poprawiona teoria shimmy powstała dopiero wtedy, gdy wyjaśniono, że jest to zjawisko samowzbudne, powstające podczas przypadkowych wymuszeń wynikających z niestateczności układu.

Tekst zaczerpnięto z:
J. I. Nejmark, N. A. Fufajew, "Dynamika układów nieholonomiczncych", Nauka, Moskwa 1967

Drgania shimmy bardzo często mylone są z niestatecznością pojazdu, do której mogą jedynie się przyczynić. Poniższy film przedstawia właśnie niestateczność motocykla.
http://www.youtube.com/watch?v=RmtoOmq3 ... re=related

Omawiane drgania shimmy dokładnie obrazuje poniższy film dotyczący roweru.
http://www.youtube.com/watch?v=xODNzyUbIHo

Ogólnie można sobie poczytać w poniższym artykule, ale można sobie darować zestawienie przyczyn i lekarstw.
http://www.motocykl-online.pl/artykuly/Co_w_motocyklu_drga_podskakuje_trzepie_wibruje

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/